De start van het semester en een gevederde daytrip

26 juli 2010 - Noojee, Australië

Het semester is begonnen! Inmiddels alweer de tweede week. Mijn rooster is echt super fijn: maandag de hele dag college vanaf 12 uur, dinsdag eind van de middag college en woensdag van 12 tot één college... donderdag en vrijdag vrij!

De eerste week van het semester begon met twee uur college zonder pauze in een lokaal zonder verwarming waar binnen gewoon de wind waarde wegens verbouwingen naast het lokaal.. tijdens het tweede college zat iedereen in de verkeerde zaal, omdat het rooster niet klopte. Gelukkig kon ik maandag afsluiten met een gratis film waar gratis kaartjes voor waren verloot. Het was een preview voor het Melbourne film festival. De film was best leuk, zeker als cultfilm. Na de film gingen we wat eten bij een chinees eetzaakje. Helaas sloeg toen de verkoudheid écht flink in.... en jawel, vanaf maandagavond was ik ziek! Koorts, spierpijn, verkouden, hoesten, alles erop en eraan. Gelukkig hebben ze hier panadol waardoor het alsnog mogelijk is om naar college te gaan. Toch heb ik me de hele week beroerd gevoeld.

Woensdag was nog wel even tof: op Caulfield hebben ze elke week of om de week 'free food'. Caulfield is de kleine campus, dus is er één centraal grasveld. Er zijn dan boxen met muziek en allerlei banken en luie stoelen op het veld. Gratis eten en drinken erbij, zonnetje... het goede leven! Ik heb die dag ook mijn CV bij drie cafétjes op de campus afgegeven. Na woensdag heb ik een lang weekend, dus met zoveel vrije tijd kan ik best ergens werken waar ik mensen leer kennen, dacht ik zo. Helaas hadden ze me nergens nodig.

Vorige donderdag heb ik met Naline een film gekeken bij haar op de bank in South Yarra. Verder kon ik niks anders dan slapen. Vrijdag hebben Giovanna, Natasha en ik een aantal opties bekeken voor de spring break: outback of tasmanië. De meiden die weinig tijd hebben om te reizen willen per se naar de outback in de vrije week, maar ik weet niet of ik dat ook wil. De outback lijkt me echt heel indrukwekkend en ik heb zoveel goede verhalen gehoord over de tours die je daar kan doen. Maarja, een driedaagse tour lijkt me dan wat weinig en een week of 10 dagen duurt te lang of is te duur voor veel andere van de exchange. Mijn andere opties is om gewoon wel naar Tasmanië te gaan. Alleen is echter veel minder gezellig dan samen natuurlijk, dus waarschijnlijk wordt het toch de outback dan. Vrijdagavond was er weer een hele groep die de pinguïns wilde zien, dus zijn we dit keer eerst bij lentils gaan eten en toen over het strand naar de pier gelopen. Naderhand nog een drankje op het terras met een stel meiden uit de States en de UK.

Afgelopen weekend was echt tof! Zaterdags was de footy match georganiseerd door de MEX, maar ik ging niet omdat ik al een keer naar een footy was gegaan en tijdens de kaartverkoop niet wist of ik weer beter zou zijn. Zaterdag voelde ik me echter weer veel beter dan daarvoor. Ik ben toen samen met Darren in zijn bananengele sportauto de stad uit geweest voor een dagtrip. We zijn naar het westen geregen, langs Yarra Junction, via Noojee naar Mount Baw Baw. De berg zijn we uiteindelijk nooit helemaal op gekomen, omdat je óf sneeuwkettingen moest huren onderaan de berg, óf 2000 dollar boete moest betalen als je verder ging zonder. Gelukkig gaf dat niks want we hadden al heel veel andere toffe dingen gezien onderweg! Helaas was de batterij van mijn camera leeg en kan ik er geen foto's van laten zien.

We hebben op de heenweg een heel oude, hoge houten brug gevonden. Hier bleek vroeger een trein overheen te hebben gereden, maar het was zo smal! Stel je voor dat een trein over een brug reiz van wel twee huizen hoog, terwijl de hele brug niet breder is dan één moderne auto. Ze zullen vroeger wel een heel dappere of heel domme treinbemanning hebben gehad. Het gebied is wel echt prachtig om te zien! Er is hier nu genoeg water zo aan het einde van de winter en alles is groen. De eerste bloemen komen ook al tevoorschijn.

Na de treinrails en een rit door super mooie groene heuvels en een dal/valei, kwamen we aan bij het dorpje Noojee. Hier zijn we een oude pub in gelopen. Geweldig! Het zag er uit zoals je een pub zou verwachten van 100 jaar geleden, met allerlei woeste lokale australiërs. Ergens tussen Noojee en de bergtop die we nooit bereikt hebben, zijn twee watervallen te vinden. Darren en ik besloten hier een wandeling te maken naar de eerste waterval. Met al dat water in de buurt is het bos echt geweldig en regenwoudachtig mooi! De bomen zijn enorm en vooral de "fern strees" zijn gigantisch. Dit zijn varens op een boomdikke stam en ze komen nog uit de tijd van de dinosauriërs. Darren zei dat hij nog nooit zulke hoge boomvarens had gezien en dat ze honderden jaren oud moesten zijn. Hij vertelde ook over allerlei diersoorten die daar voorkomen en over de vogels die we zagen. Op een of andere manier weet Darren over alles wel iets! Hij heeft echt een enorme algemene ontwikkeling en wil dat graag delen.. tsja, basisschool leraar hè. Maar voor mij is het super leuk om wat over het land te horen.

Vogelsspotten is hier heel anders dan in Europa. We hebben vogeltjes gezien ter grootte van mijn pink en vogels met een spanwijdte van zo'n 4 meter! Dat was ook wel meteen de grootste van Australië: de wedge-tailed eagle. Heel veel vogels zijn hier fel gekleurd, zoals de Crimson Rosella. Dat is een papegaai met een fel dieprode verenvacht met helderblauwe vleugels. En het leuke is dat de jonkies felgroen zijn! Op de terugweg van de trip hebben we een omweg genomen om meer vogels te kunnen spotten. Wat ik ook een geweldige vogel vindt is de Kookaburra. Het is niet een heel grote vogel, maar zijn kop is enorm in vergelijking met de rest van zijn lijf. Op de terugweg van de trip zagen we een kookaburra op maar twee meter afstand bij het Silvan water Reservoir, leuk!

's Avonds ging ik naar een feest bij Tobi(as) thuis, een Duitse jongen van de exchange. Zondags weer slapen, studeren en salsa, waarbij we ook weer een heel leuke pub op Brunswick St. hebben ontdekt met lekkere cider. Helaas blijf ik de namen van de pubs vergeten!

6 Reacties

  1. Oma:
    29 juli 2010
    zie vorige aflevering
  2. Malini:
    29 juli 2010
    Oh, nu begin ik echt jaloers te worden met je gave vogels en leuke pubs! Heerlijk :)
  3. rianne:
    30 juli 2010
    whahoeoeo wat een heerlijke verhalen!! en wat een boel leuke dingen ben je allemaal aant doen!
    ben blij dat je je alweer beter voelt en hoop ook dat je voetje zich goed houdt. echt heel vet dat je met die wijze Darren op pad kon zeg! ben benieuwd of je de college's ook al beetje kunt volgen met dat accent.. en heel tof dat free food! volgens mij had ik er wel van gehoord maar niet ontdekt haha je weet nu al meer dan ik ;)

    geniet ervan!!
    PS. gister was mijn laatste stage dag. echt gek, Jan heeft me daarna naar het station gebracht haha echt een pappatje is het. nu nog laatste verslag en dan KLAAR. i'll keep you updated.

    grote kus!
  4. Conny:
    8 augustus 2010
    Ha die Saskia, Wat een prachtige avonturen beleef je al. Fijn dat je zo iemand als Darren hebt leren kennen. Wij kwamen gisteren terug uit Groot Brittannië (Ierland en GB zijn ook schitterend!) In een B@B kwamen we bij het ontbijt aan de praat met 2 Australische dames uit Victoria die daar Shetlandse pony's fokken. Ze wilden naar de Shetlandeilanden om te zien waar ze vandaan kwamen. Ik snap Rianne's reactie nu over accent...we konden niet alles verstaan wat ze zeiden. Geniet van al het moois en ik hoop dat je weer fit bent inmiddels! Groetjes van ons alle.
  5. Jasmijn:
    10 augustus 2010
    Haa Sas!
    Wat klinkt dat gaaaf zeg! En het jaar is nog maar net begonnen. Wij hebben ook mooie vogels gezien hoor, en zeehondjes in het wild. Op eiland Skye aan de westkust van Schotland, echt prachtig daar! En Jan-van-Gent vogels duiken echt pijlsnel en recht met hun kop het water in om er een paar meter verder weer met een visje uit te komen. Cool om te zien.
    Meiske, heeel veel plezier en pas goed op jezelf!

    Liefs,
    Jasmijn
  6. Sofie van Roessel:
    16 augustus 2010
    Hey Sas!
    Ik heb net al je verhalen gelezen omdat ik afgelopen maand alleen maar op festivals was en niet eerder op internet kon. Leuk zeg, al die dingen die je meemaakt! En tof dat je zoveel nieuwe internationale mensen ontmoet.
    Veel succes komende tijd met studeren en alle andere uitstapjes, en salsadansen natuurlijk! ;) Heb je trouwens ook de mogelijkheid gevonden om tango te dansen? Ik hoorde dat Fokke-Jan helemaal verslaafd is geraakt aan tango in Australië..
    Liefs,
    Sofie