De eerste week en een beetje

12 juli 2010 - Melbourne, Australië

Oei oei oei! Na anderhalve week in Melbourne te vertoeven nu pas een bericht?! Jazeker lieve familieleden en vrienden, ik leef nog en heb het hartstikke naar mijn zin. Om het goed te maken staat hieronder een extra lang bericht.

Voordat ik begin even een praktische noot: sinds dag één heb ik een Australisch telefoonnummer en heb niet meer op mijn oude mobiel gekeken. Dus als ik niet terug smste ofzo: helaas. Mijn nieuwe nummer is: +61421785630.

De eerste dagen

De aankomst in het Habitat HQ hostel in St Kilda ging prima. De eerste keer dat je een hostel binnen loopt is toch even spannend, maar met slapen was een makkie: na meer dan een dag reizen, was ik weg zodra het kussen mijn hoofd raakte. Helaas was dat de rest van de week niet het geval.

Vrijdag was er een gratis stadswandeling vanuit het hostel, dus hopla! direct de stad verkennen. Van allerlei verborgen pubs, via China Town, naar kop koffie op federation square. Goh, dan kom je er wel even achter dat je in Melbourne zomaar 5 minuten kwijt kan zijn aan het bestellen van een simpele zwarte koffie! Ze kennen hier alleen allerlei anders genaamde varianten en die ozzies zijn dol op melk. Tijdens de wandeling en de koffie heb ik een leuk Duits stel leren kennen, Tine en Benjamin. Samen met hen, een Canadees meisje, een Belg en Vincent de leuke Nederlander zijn we het WK gaan kijken... in het 'Holland soccer house': een kroeg vol oranje!

De rest van de eerste week bestond voornamelijk uit het verkennen van de stad en het zoeken naar een plek om te wonen. Ik vond het heel indrukwekkend op mn uppie door zo'n enórme stad te lopen. Wist je dat het 4 uur rijden is om van de ene kant van Melbourne naar de andere kant te komen?? De stad is breder dan heel Nederland! Wat mij eigenlijk het eerste opviel waren, gek genoeg, de bomen en de vogels. Ze hebben hier vooral eucalyptus bomen met gladde basten en weinig blad. De vogels die daarin zitten schreeuwen de oren van je hoofd. Niks geen lieflijk getsjilp. Het zijn dat soort kleine dingetjes die me deden beseffen dat ik echt aan de andere kant van de wereld ben. Er zijn hier zoveel mooie dingen.

Gelukkig was ik de eerste week eigenlijk nooit alleen. Vincent was er altijd en in het begin ook Tine, met wie ik de kamer deelde. [leuke toevoeging: Tine gaat na haar reis naar Utrecht verhuizen om te studeren, wat een toeval!]

Al snel was de conclusie duidelijk: Melbourne is geweldig! En Australiërs zijn de meest vriendelijke, behulpzame mensen die ik ooit heb ontmoet. Het is af en toe best makkelijk om te verdwalen: Alle straten lijken op elkaar en de huizen zijn allemaal verschillend.. best verwarrend. Gelukkig raak je nooit lang de weg kwijt, want de ozzies willen maar al te graag helpen :)

Jessica House

Afijn, al vanaf de eerste dag kon ik bij verschillende huizen op 'inspectie' zoals dat hier heet. Soms ging zelf naar het huis toe, maar meestal kwam een huisbaas me vanaf het hostel ophalen met de auto om verschillende locaties te laten zien. Je hebt hier de gekste dingen! Een half uit elkaar gevallen huis met 20 man, waar je dan een slaapkamer mag delen voor 220 Australische dollar per week, zonder verwarming. Ohja, je bed in een matras op de grond waar alle vorige bewoners ook op hebben geleefd en je deelt je kamer met 3 anderen. Aan de andere kant heb je ook mooie moderne huizen waar je met 1 of 2 mensen het huis deelt, je eigen kamer hebt, ver uit het centrum zit en je ook daarvoor compleet scheel betaald.

Aangezien mijn hostel vlakbij Rianne's oude adres was, ben ik gewoon met de kaart erop uit gegaan en heb het gevonden. Het is nog steeds een gedeeld huis met studenten en reizigers. Marcus, de huisbaas wist nog wie Ri is en liet mij ook meteen een aantal huizen zien. Het was best surrealistisch om het huis te zien dat ik alleen van foto's kende!

Gelukkig heb ik zelf ook wat gevonden :D. Na een lange zoektocht woon ik nu in Jessica House en het is geweldig! Het is zo groot als een 'mansion', een landhuis. Het bestaat uit 16 appartementen/studio's en ik deel een grote kamer op de bovenverdieping samen met Christelle, een heel tof Frans meisje dat hier een aantal maanden gaat werken. De locatie in St Kilda West is super: het huis staat in een rustige straat, naast Fitzroy st (de drukke straat met clubs, winkels, restaurants, etc). Om bij de zee te komen, hoef je alleen maar de straat uit te lopen. Met alle trams in de buurt is het ook makkelijk om in de stad te komen. De kamer zelf is vooral heel fijn. We hebben leefruimte, eigen keukentje en badkamertje en de verdieping heeft ook een eigen opgang vanaf buiten. Bij die opgang heeft de huisbaas zelfs een soort studiehoekje ingericht voor in de zomer!

Het adres is:
App. 16/ 35 Mary St

St Kilda West, Victoria 3182

De introductie van Monash

Afgelopen dinsdag begon de introductie van Monash University voor de internationale studenten. Overdag kregen we allerlei praktische informatie: vakken kiezen, geen muntgeld doorslikken, spinnen doden, "pas op (met) Amerikanen want ze mogen voor het eerst legaal drinken", enzovoorts. Essentieel allemaal :P. 's Avonds deden we leuke dingen: een kroegentocht (pub crawl) op dinsdag, woensdag gingen we eten in de aziatische dumpling, donderdag was er salsa (waar ik helaas net te laat voor was door het verhuizen), pubs in Brunswick, en vrijdag werd afgesloten met eten (uhh of niet :S) bij de Red Scooter en een afterparty in Roxannes Parlour... een tent met een héél erg slechte DJ. Het was geweldig! :D

Er zijn heel veel leuke mensen in mijn semester en het is heerlijk dat alles hier voor je geregeld wordt, ook de leuke events... je hoeft alleen maar op te komen dagen. Het allerleukste vind ik nog wel het ontmoeten van mensen uit heel de wereld! En vrienden maken gaat heel makkelijk als je allemaal nieuw en alleen bent :). Meteen in met begin heb ik Rod, Gabo en Natasha uit Mexico leren kennen, net als Giovanna en Mike uit Italië; Louise, Chloe en Tristan uit Frankrijk, Sue uit Zuid-Korea en een hele bups Nederlanders, waaronder Naline en Dieba. De Australische studenten die ik tot nu toe heb ontmoet zijn óf deel van het introductie team, óf deel van de MEX (Monash Exchange Club), óf ben ik toevallig tegengekomen op straat of in de tram. En ze zijn tot nu toe allemaal ontzettend aardig. De MEX lijkt dit semester heel actief te gaan zijn, dus dat beloofd veel goeds!

Eigenlijk zijn de enige mensen die ik tegen ben gekomen die niet aardig waren óf stomdronken óf 65+. Hm, het schiet me nu net te binnen dat de ouderen misschien wat minder vriendelijk reageerden omdat ik aan de verkeerde kant van de weg liep! Echt hoor, de eerste dagen doe je hier niks anders dan tegen iedereen opbotsen en telkens bijna ter pletter gereden worden als je weer eens de verkeerde kant op kijkt voordat je oversteekt.

De rest...

Afgelopen weekend bestond vooral uit het settelen in het nieuwe huis en de stad in. Giovanna en ik hebben een leuk koffietentje ontdekt samen met Dominik, een Duitse exchange student van de RMIT universiteit die we toevallig leerden kennen. Zaterdagavond samen gegeten en gekletst en zondag stond in het teken van gratis.. Dominik had op een of andere manier gratis kaartjes voor een footy match! Giovanna, Mike, Andrea en ik gingen mee en we snapten er niks van! Australische football is onbegrijpelijk. De twee ozzies die ons meenamen hebben de regels uitgelegd, maar toen het spel begon was zo verbaasd om te zien dat tijdens het spel er allerlei andere dingen op het veld gebeurde! Er liepen een camera man en conditieloze vrijwilligers met waterflessen en hele zwermen duiven en meeuwen trokken zich niks aan van al die gespierde kerels in veel te korte broekjes die tegen elkaar op rennen. Oh! en ik heb mijn eerste souvenir: een sjaal van Essendon (jawel, het verliezende uit-team).

Die avond hadden we met een hele groep gratis kaartjes weten te bemachtigen voor een comedy show via de MEX, een trial van Josh Thomas. Het idee was super leuk, helaas was Josh zwaar teleurstellend. Na de show zijn we daarom met 10 man naar het huis van Chloe gegaan in South Yarra. Daar heb ik even een dutje gedaan en hebben we de taxi gepakt naar het Holland soccer house. Teleurstellende finale, gezellig avond.

Vandaag bestond vooral uit slapen, heel veel poetsen in de keukenkastjes en boodschappen doen. Dat laatste klinkt simpel, maar das nog best even een klus als je nog niet weet waar je heen moet :P. Het grappigste was nog wel dat ik in de supermarkt even een dame aansprak die er wel als een 'local' uitzag om wat te vragen en dat zij de zus van mijn huisbaas blijkt te zijn. Of ik even de groetjes wilde doen, haha!

Zo. Mijn eerste avond alleen is bij deze volbracht en ik geloof niet dat iemand nog wakker is als er nog een alinea bij komt ;). Ik val zelf in ieder geval alweer in slaap.

Foto’s

11 Reacties

  1. rianne:
    12 juli 2010
    WAUW! wat een paleisje is Jessica House!! en wat een grappige naam trouwens, ben je er al achter waarom het Jessica House heet? echt super mooie kamer met fijne inrichting! en wat een heerlijk verhaal :) ben blij dat je al zoveel leuke mensen ontmoet en leuke dingen doet. keep it up! veel succes als straks de studie begint :)
    liefs!! X
  2. Conny:
    12 juli 2010
    Leuk dat je via dezelfde huisbaas als Rianne had nu iets hebt gevonden en goed om te horen dat je een goede start hebt gemaakt, ik ga nu even je foto's bekijken. Veel plezier gewenst met alle nieuwe mensen en alle andere nieuwe indrukken!
  3. Kasper:
    12 juli 2010
    Echt supervet Sas! Ik hoop dat je komende tijd minstens net zo leuk gaat worden! Maar jou kennende komt dat helemaal goed:D
    nog een hele fijne tijd daar aan de andere kant van de wereld!

    xx
  4. Oma:
    12 juli 2010
    Wat fijn om eidelijk je eerste verhaal vanuit
    Australie te lezen. Die mooie plaatjes, is dat de villa waar jij een app hebt, lux hoor. Blij te horen dat je ook al veel mensen hebt ontmoet waar je leuke dingen mee kunt doen en een fijne kamer genote. Geniet van alles, liefs, Oma.
  5. Malini:
    12 juli 2010
    Jessica ziet er mooi uit! ;) Is het wel betaalbaar? En delen jij en Christelle nou dezelfde kamer? Is dat niet lastig als je gaat stappen :P
    Zo te lezen gaat het daar van een leien dakje, hopelijk blijft het zo!
  6. Hannelore:
    12 juli 2010
    Lieverd! wat een mooi verhaal. Het klinkt allemaal geweldig en paradijselijk:)
    Wat ziet dat huis er luxe uit zeg, lijkt me ideaal voor gezellige feestjes.
    Blijf heerlijk genieten en ontdekken daar.
    Hoor hopelijk binnenkort nog meer avonturen.
    Kus han
  7. marieke fuhring:
    12 juli 2010
    Erg leuk je verhaal. En wat een mooi huis. Bofkont.Fijn dat je al zoveel leuke mensen hebt ontmoet. Heel veel plezier nog deze week, want dan begint de studie echt. liefs
  8. Frank:
    17 juli 2010
    Hey Sas!

    Klinkt goed zeg! Tof dat je zo gemakkelijk nieuwe mensen ontmoet. Hele fijne tijd toegewenst.

    x Frank
  9. Eveline:
    24 juli 2010
    He sas leuk om je eerste echte verhaal te lezen en tof dat er zoveel georganiseerd wordt voor de expats ;)
    Hoe is de temp daar, nu winter nietwaar?
    kussen, Eveline
  10. Susanne:
    28 juli 2010
    Sassssefras!

    Sorry dat ik nu pas wat laat horen. Was zoals altijd vergeten dat je niet automatisch berichten krijgt van die reisverhalen. Dus ik zat nog geduldig te wachten op je eerste verhaal! Goed om te horen dat je het naar je zin hebt. Ik ben wel jaloers hoor. Mijn zussie gaat ook over 2 maanden die kant op voor 7 maanden. Allemaal lieve mensen die me verlaten voor die ozzies;)

    Veel plezier schat!
  11. Vince:
    16 september 2010
    Lucky you met dat huis/paleis....let me guess, dat ranzige huis waar je het over had was mijn droomhuis op Inkerman St waar ik rustig gecouch surfed heb? ;-)
    Oh e dat Duitse stel zal ik na die nacht nooit meer vergeten LOL :-)