Einde van het semester

7 november 2010 - Melbourne, Australië

 

Oei oei, het is alweer een maand sinds het laatste bericht.

Eerst even een update over mijn oog: alles is weer goed en wel. Om te vieren dat het weer goed is, besloot ik een jurkje te kopen en uiteindelijk vond ik er drie! Haha.

De afgelopen weken heb ik weer ik Melbourne doorgebracht met hard studeren, feestjes, heel veel gezellige lunches, studiepauzes en koffie-momenten. Het weekend na de vakantie ben ik op zaterdag met Darren, Naline en Louise voor het eerst gaan surfen! We gingen met Darren's bananengele surfersauto naar Torquay, één van de surfbare stranden vlakbij het beruchte Bells Beach. Darren kan redelijk goed met de golven omgaan, dus hij was onze leraar. Opstaan is niet meer dan één seconde gelukt, maar op mijn knieën ging het super leuk. Italiaan Michéle was nog ‘in town’ dus zijn we 's avonds samen met Naline en Louise uit eten geweest. Aangezien de goedkope Ierse pub de keukens al gesloten had, eindigden we bij Hardware Lane: een klein straatje vol met terrasjes die allemaal de mooiste aanbiedingen verzinnen om klanten van de competitie te stelen. Uiteindelijk hebben we een geweldig etentje gehad: naast de live jazz-band, met gratis voorgerecht en wijn. We hebben hard gelachen en ‘thuis’ aka ‘Europa’ gemist, aangezien het voor de meesten de eerste keer was dat we buitenshuis een Europees-achtige maaltijd hadden! (op de heerlijk gemarineerde Kangoeroe na dan.) Na het etentje ging ik door naar Megan’s verjaardag in Roxanne Parlour waar we de rest van de avond gedanst hebben.

Een week later was het tijd voor de beroemde Races voor de Melbourne Cup. Jawel, we hebben het hier over paardenraces, waar iedereen compleet dressed-up verschijnt, op hoge hakken en natuurlijk met een heftig versierde hoed op. Hoewel in praktijk de meiden een soort bloem-achtige hoedversiersel in hun haar spelden. Helaas heb ik al deze tijd vooral in de bibliotheek zitten studeren, maar gelukkig heb ik toch wel een pre-, during- en after-party meegemaakt. De Monsu had een ‘champagne brekkie’ georganiseerd. Dit hield in dat de mensen om van 9 uur ’s ochtends tot half 12 in deftige outfits zaich ongelimiteerd bezuipt aan champagne. Helaas kon ik alleen een kijkje nemen.. er moest toch ooit een essay afgemaakt worden. Gelukkig kon ik wel mijn studiepauzes goed gebruiken om even mee te doen met het daarop volgende “we gaan niet echt naar de race”-feestje in de offices. Dit zette wel de toon en om 4 uur ‘s middags mocht dat essay zichzelf wel schrijven, ik zou feesten! Het was hilarisch.. een mix van ozzies en exchange studenten, de meesten al half dronken en in een zeer goede bui, en een stilstaande auto… car party! Ik moet wel toegeven dat ik al 10 minuten in de auto zat mee te zingen met 90’s muziek, voordat ik doorhad dat dit nou zo’n geroemd autofeest was. Zeer knus zo met zijn achten in één autootje en ook super gezellig! Na een danssessie in bar/club Zagames was het tijd voor de volgende car party. Toegegeven, inmiddels zelf ook enigszins beschonken, was het hilarisch en gezellig, zelfs toen ik uitgedaagd werd dat ik te slap was om iemand te wurgen met één arm… ahum, schijnbaar niet dus. Uiteindelijk gezellig bij Megan thuis blijven slapen en ze heeft echt een leuke familie (vader, moeder, en jongere zus). Zondag, toen ik eenmaal was bijgeslapen en bijgekomen was het meidentijd… Naline, Gio en ik gingen naar de film (Eat Pray Love). Super gezellig en leuk om Italië in beeld te zien.

De derde week van oktober begon met studeren en eindigde, uhh, wederom met liters champagne. Maandag en dinsdag werkte ik in de bibliotheek op Caulfield campus, waar Louise en ik dinsdag samen gingen lunchen. Het is zo’n schat en we kunnen zo fijn kletsen dat we het eigenlijk wel jammer vonden dat we dit niet veel vaker hadden gedaan. Dus hebben we nu elke week in ieder geval één keer een moment dat we samen lunchen of theeleuten. Die avond liep ik laat naar de tram en naar huis, en het ‘stormde’… er was een best harde, koude wind en het regende keihard. Heerlijk! Het voelde net al de eerste herfstbuien in Nederland, maar dan wel de fijne! Het was warm genoeg om met een vestje buiten te lopen en het geluid van de regen op het dak gaf ook meteen een knus gevoel, zoals in Nederland. De volgende dag was het stralende Australische zonnetje er weer, met de ‘stress-less-day-on-the-lawn’.. wederom een Monsu evenement. Aangezien het de laatste week van het semester was voor de examenperiode, was het centrale grasveld bezaaid met marktkraampjes, een luchtkasteel, massagestoelen, banken, picknickkleden, een gratis barbecue en kinderbadjes vol met ijs, bier en champagne. Toen ik eenmaal mijn essay had ingeleverd, heb ik daar heerlijk gerelaxt! We hebben nog even volleybal gespeeld, waar Floor helaas haar voet bezeerde, maar al met al was het een typisch moment waarbij ik realiseerde dat ik in Australië was: zon, relaxedheid, sport, buiten op het gras rond rollen, zonnebril op en een glas champagne in de hand, leuke mensen erbij, perfect! Aan het eind van de dag kwam ik Taliet nog tegen bij de bieb en ze gaf me twee dozen vol met cupcakes, super tof! Ik heb een berichtje op de dozen geschreven en ze aan de ozzies uitgedeeld als verrassing.

Donderdag was een lange, goeie dag. Het begon met twee examens op de Clayton campus. In totaal heb ik zeker zo’n 1000 woorden geschreven in een uur of 3, met de hand. Na de examens op ziekenbezoek bij Naline, wat heel gezellig was. We beseften hoe dankbaar we waren dat we deze reis konden maken en vooral hoe dankbaar we zijn met onze familie in Nederland. Rond etenstijd liep ik twee straten verder, naar Chloé. Onderweg zag ik echter een heel vreemd tafereel dat ik toch even moet noemen… een dode possum, die aan zijn staart aan de tramkabels hing, hoog boven de straat. Hoe die daar nou is gekomen?!?. Afijn, Chloé en ik hebben ons opgetut, met een hilarisch gesprek dat bestond uit omstebeurt twee zinnen tussen de mascara- en oogpotlood-concentratie door. Vervolgens gingen we naar het einde-van-het-semester-feest van de MEX, via een pizza in de Lucky Coq. Het feest was echt super leuk, en goedkoop! Het eerste uur was er gratis drankjes zolang de voorraad strekte, bijna iedereen was in een goed humeur en mijn examens waren gedaan.. top avond! Wederom met champagne. Raad nu maar eens wat ik de volgende dag heb gedaan. Jazeker, naar een feestje! Dit keer ging ik samen met Naline naar Darren’s goodbye-house party, omdat hij de volgende dag ging verhuizen. Daar weer op een matrasje in de woonkamer blijven pitten en zaterdag.. regen! Oh nee! Ik had die dag een grote picknick-party gepland zodat iedereen elkaar nog even kon zien voordat de eerste exchange mensjes vertrokken. Gelukkig klaarde het op rond lunchtijd en kwamen er nog best een hoop mensen opdagen. We hebben half in het park gepicknickt en half in Jessica House op de veranda, aangezien het toch wel hard waaide naast de zee. ’s Avonds gingen we met een groepje uit in de Robarta en in een bizarre hostelbar Xbase. Wel gaaf dat Mia voor ons ging dansen… paaldansen.

De laatste week van oktober begon wederom met keihard werken. Nu ik één essay af had, was het tijd voor mijn documentaire voor wetenschapscommunicatie. Toen ik dinsdag eindelijk alle film en geluid gemonteerd had, kreeg ik een Windows-crisis: het programma weigerde het project op te slaan als filmpje, dus ik kon het ook niet branden. Na het geluid helemaal opnieuw te doen met allerlei dubbel geconverteerde bestanden is het om 2 uur ‘s nachts toch gelukt! Om 7 uur ging de wekker weer, heb ik de doco ingeleverd op Clayton in het Monash Science Center bij de cafetaria (ik was zowaar eerder dan de docent) en hopla op de trein naar Megan. We zijn toen samen met Karina naar Rye gereden, een plaatsje op de Mornington Peninsula. Haar ouders hebben daar een vakantiehuisje waar we twee dagen konden vertoeven, op 10 minuutjes van het strand! Wieteke, Floor en Amber kwamen er ook nog bij en het zestal was compleet. We hebben heerlijk gerelaxt in de tuin, op het strand en in de zee. Ook hebben we een hamburgerdiner gehouden en een feestje gebouwd met een hoop lege flessen en house muziek… kan niet stuk! We waren zelfs op tijd weer terug om op donderdagavond naar onze etentjes te gaan. Megan en ik gingen naar Ryans verjaardagsetentje bij een Mexicaans eettentje. Vrijdag was het weer tijd voor studie, maar het was zulk mooi weer dat het gelukkig af en toe werd onderbroken door een half uurtje chillen tijdens lunch op het grasveld en later koffie bij Mama Dukes. Zaterdag was het alweer 30 oktober.. dus was het om middernacht zondag 31 oktober… ?! Halloween! In een legendarisch feesthuis op Inkerman St. zijn Christelle, mijn kamergenote, en ik voor het eerst samen uitgeweest. We kwamen super laat aan, tegelijk met de politie die daar voor de tweede keer was! Leuke wet hier: ze mogen niet naar binnen, alleen waarschuwen. Helaas liet de man bij de deur echter niemand meer binnen toen de politie eenmaal vertrok, dus daar stonden we dan, in onze Halloween outfit in de stromende regen. Gelukkig kende ik het pand en heb ik Christelle meegenomen naar de tuin van het buurhuis. Daar was een soort steegje van ongeveer 80 centimeter breed tussen de twee panden, verstopt achter de vuilnisbakken en een boom. Aan het einde van het steegje was een hoog hek, waar we in onze jurkjes, op hoge hakken overheen zijn geklommen! Hilarisch! Aan het andere kant van het hek wilde een of andere dronken kerel net even de schutting bewateren, dus vroeg ik hem toch maar om even de andere kant op te mikken, hihi. Het feest was helemaal volgepakt met uitgedoste mensen. Leuke avond gehad, maar ik weet weer waarom ik normaal weiger witte (Goon!) wijn te drinken… wat een koppijn! Afijn, dat weten we ook weer: niet doen dus!

Vorige week zou ik eigenlijk helemaal klaar zijn met het semester, aangezien ik verder geen examens meer heb, maar ik moet nog het grote essay voor antropologie afmaken. Helaas dus geen weekje toerist spelen zoals gepland. Gelukkig is het allemaal toch goed gelukt: woensdag avond om half 12 ’s avonds verliet ik voldaan de bieb… missie compleet, essay gereed! Donderdag bestond uit het uitzoeken van mijn spullen en een bezoek aan de Victoria Market. Wat een heerlijke markt is dat! Gigantisch, goedkoop en levendig. Ik ging er heen voor souvenirs, een nieuwe sjaal (jawel ik was mijn beige sjaal alweer verloren), groenten en fruit. Vooral het voedselgedeelte van de markt is leuk, omdat ze zóveel verse en ook biologische producten hebben dat ik al blij wordt door er alleen maar langs te lopen. Het is ook altijd leuk om allerlei onbekende dingen te zien liggen, zoals een meloen met spikes (tenminste, zo zag het eruit). Ik zou eigenlijk niet meer naar campus gaan die dag, maar ik ben blij dat ik dat toch gedaan heb. Aan de ene kant was het nuttig omdat ik nog allerlei papieren moest scannen en kopiëren voor tijdens mijn reis. Aan de andere kant was het heel fijn om te lunchen en koffie te drinken met Chloé en Louise. Mijn ‘Frenchies’ zijn zulke lieve meiden, ik ga ze echt missen! Gelukkig hadden we eerder die week ook al geluncht met zijn vieren, met Naline erbij, en besloten dat we binnenkort gezamenlijk een afscheidsetentje doen. Verder had ik na het kopiëren nog verse pepermuntthee gemaakt voor Megan, Amber, Keira en Ryan die hard aan het studeren waren. Toen heb ik ook een brief aan Megan geschreven en ik haar tas verstopt, hihi. Hmm, het was eigenlijk gewoon een dubieuze dag: erg gezellig, maar wel een beetje verdrietig omdat het de laatste nuttige dag aan de universiteit was. Vrijdag was echt de laatste keer op beide campussen. Met de tutorial (werkgroep) van communicatiewetenschap hadden we een lunch, op kosten van de docenten. Het was heel gezellig en ik ben heel blij dat ik dit vak gevolgd heb, want het is interessant, de docenten zijn inspirerend en met de andere studenten hebben we hard gelachen tijdens de opdrachten en na college. Eind van de middag was ik weer terug op Caulfield campus, voor de Exhibition van de 3ejaars industrieel ontwerpers, waaronder Remer (=Ryan) en Luke (de grote Ier van de exchange). Het was indrukwekkend om alle ontwerpen te zien en er waren veel bekenden. Na een drankje op uni gingen we dumplings eten (gebruikelijk vleesvulling in een oosters deegpakketje, yes!) en daarna uit in St Kilda, in de Saint, super gezellig. En het bleek dat we een van de jongens kennen die daar werkt, dus gratis drankjes.

Deze zaterdag was geniaal, want Taliet had een Cupcake Fight georganiseerd! Aangezien ze bij de cupcake bakery werkt, had ze tientallen dozen vol met cupcakes over. Stel je voor, in elke doos zitten zo’n 12 cakejes, allemaal met een icing van puur boter en suiker, de helft was al over de datum en alles begon te smelten in de zon. Samen met Taliet en twee van haar vrienden hebben we de hele middag in het park rondgerend, elkaar ingepeperd en zelfs kunst gemaakt met deze beruchte cupcakes. Aan het einde waren we alle vier helemaal plakkerig en bijna misselijk van de zoete lucht om ons heen. Het park was slachtveld, met een rood-wit-bruin-groen-roze-rood gevlekt grasveld en overal lege babyroze dozen. Het was echt een heerlijke, smerige middag in de zon, met Taliet, twee leuke jongens, zonneschijn en een biertje toe. De wandeling naar huis was hilarisch.. we dachten steeds dat er beestjes op onze armen liepen, wanneer er stukken cake en icing uit ons haar viel en droop.

Foto’s

1 Reactie

  1. rianne:
    8 november 2010
    jahooeoeoe wat een fijne update!! heerlijk al die grappige verhalen en wat een boel feestjes!! ben echt blij voor je dat het ook allemaal goed gelukt is met de studiedingen, en je ook veel gafe dingen ernaast hebt kunnen doen!
    en nu weer een nieuwe fase.. reizen!!! heel veel plezier met paps en mams daar. en geniet natuurlijk nog maar even flink van ons mooie Melbourne!! echt briljant verhaal meis, leuk om te lezen!!
    succes met afscheidnemen.. en he, frankrijk is naast de deur :)
    XX