Sydney en reisplannen
22 november 2010 - Sydney, Australië
Zo, vanavond is alweer mijn laatste avond in Sydney.
In de bus heb ik meteen al een paar leuke mensen leren kennen. Naast mijn zat Breanne, een Canadees meisje die samen met twee van haar beste vrienden (sinds ze 10 jaar zijn!) aan het reizen is na het afstuderen. Breanne, Braden en Randi zouden toevallig ook een aantal nachten in hetzelfde hostel blijven.
Ik ging na aankomst naar mijn hostel, genaamd Wake Up! en direct naast Central Station. Prima dus. Het is een enorm gebouw met 7 verdiepingen, redelijk schoon en met een cafe en bar direct ernaast. Die middag ben ik mee gegaan op een City Walk, maar helaas bleek die niet zo leuk en wel 5 uur te duren! Na anderhalf uur hield ik het voor gezien en ging ik lunchen met Pau. Pau(line) is een meisje uit de Filipijnen die ook exchange student is, maar dan hier in Sydney en we hebben elkaar ontmoet tijdens de mid-semester break in Alice Springs (de outback). We zijn na de lunch in Darling Harbour naar de Chinese Garden of Friendship gegaan, heel erg zen. Vervolgens liepen we naar Paddy's Market, een soort sjofele versie van de touristische kant van de Victoria Market in Melb. Onderweg kwamen we langs een leuk straatje in het midden van China Town waar toevallig een soort avondmarktje aan het opzetten was. Daar liepen we ook nog eens twee van de exchange jongens uit Melbourne tegen het lijf. Na de markt liepen Pau en ik richting haar huis, maar ik was zo moe dat ik toch maar terug ging naar het hostel. Na twee nutteloze uren waarin ik probeerde wat bij te slapen (aangezien dit niet was gelukt in de bus), gaf ik het maar op en raakte aan de praat met Samira, een meisje in dezelfde dorm (gedeelde kamer). We zijn toen samen naar de Side Bar onder het hostel gegaan om een drankje te doen en uiteindelijk hebben we de hele avond als gekken staan dansen (en dan bedoel ik ook echt als gekken! haha), wat een lol!
Zaterdag ging ik samen met Katelin (UK) de legendarische stranden verkennen. Twee jongens, Brad (Canada) en Craig (UK) gingen ook nog mee en zo zijn we met z'n vieren op de bus gestapt naar Coogee. Vanaf daar hebben we een 6 km lange wandeling gemaakt via verschillende stranden naar Bondi Beach. De kust gaat ontzettend mooi over in de zee, met allerlei rotsen, soms bebouwd tot het puntje en soms puur natuur. De zee zelf is diep blauw tot helder groen en de golven zijn super. Er stond wel wat wind en er was een super sterke stroming dus ik heb me goed vermaakt door in de branding te staan. Het is dan een uitdaging om overeind te blijven en een uitdaging om in de golf mee te 'surfen' zonder board. Na een uurtje opdrogen op het strand met een Boost (smoothie met vers fruit en yoghurt) ging ik terug naar het hostel om samen te eten met de Canadeesjes. Het idee was dat Katelin en ik na het eten naar de film zouden gaan, maar helaas ging het helemaal fout met haar busverbinding. Uiteindelijk zijn we naar de middernacht vertoning van Harry Potter gegaan in het IMAX theater! Harry, Ron en Hermelien blijven geweldige avonturen beleven :D
Aangezien we pas na 3 uur 's nachts terugkwamen in het hostel heb ik zondag lekker uitgeslapen. 's Middags ben ik met Braden, Breanne en Randi naar Manly Island gegaan, waar ik eerder ook was geweest. Hoe onbewoond het toen was, zo overbevolkt was het nu! Het hele strand lag vol, maar we hebben toch heerlijk kunnen zonnen en ik heb nog even een wandeling door de branding gemaakt. Breanne, Randi en ik zijn tot zonsondergang gebleven met een heerlijke picknick van brood met hummus en pompoendip en super rijpe mango's. Jum! Zo vind je ze niet in Nederland. En pap, dankjewel voor het zakmes, dat kwam goed van pas. Terug in het hostel heb ik even met de Canadeesjes overlegd, want het idee was om een tijdje samen te reizen. Uiteindelijk bleken de plannen niet nu samen te vallen, maar we zijn waarschijnlijk wel allemaal rond de eerste week van december in Byron Bay, dus hebben we daar afgesproken.
Ik had drie nachten geboekt in het hostel en dat was prima, want ik ben nu wel klaar met Sydney. Het is overigens toch wel echt een leuke stad! :) ik heb gewoon veel meer zin om eindelijk de steden uit te gaan. Daarom heb ik geen ander hostel meer geboekt. In plaats daarvan heb ik vandaag een groot deel van de dag mijn spullen ingepakt en mijn reis gepland. Ook heb ik Pau en Itziar gebeld en ik slaap vanavond bij hen op de bank.
Voor het reizen heb ik nu een kilometer pas geboekt bij de Greyhound bus. Dit geeft me alle vrijheid om te doen wat ik wil en ook om met anderen samen te reizen. Met Greyhound kan ik ook de kleinere plaatsjes bezoeken die de meeste mensen overslaan. Verder heb kon ik ook met een aanbieding tours boeken voor Fraser Island en de Whitsunday Islands. Ik wilde liever geen grote tours meer, maar helaas is er niet heel veel andere keus. Zo is bijvoorbeeld de wet veranderd op Fraser, waardoor het niet meer is toegestaan om met een eigen 4WD over het eiland te rijden. Deze dingen heb ik geboekt via PeterPans adventure travel, omdat deze in heel veel plaatsen een kantoor hebben, waar ik nu ook gratis op internet mag, ze hebben geen boekingskosten en hebben me zo'n 150 dollar korting gegeven op de tours. Die overigens met een open datum zijn, waardoor ik nog steeds alle vrijheid heb tot zo'n 2 weken van tevoren. Ik ben er blij mee!
Ik heb zelf ook het een en ander bekokstoofd. Zo kent Australie het fenomeen wwoofing, oftewel 'farmstay': een aantal uur per dag werken op een biologische boerderij in ruil voor kost en inwoning. Aangezien dat nogal zwaar werk is leek het me een super ervaring, maar een beetje twijfelachtig voor mij. En toen leerde ik HelpX kennen en dat is hetzelfde idee, maar dan ook met 'homestay' waarbij je taken in huis, in de tuin en voor de kinderen doet in ruil voor kost en inwoning. Het lijkt me geweldig om dit een week of misschien twee te doen, hopelijk tussen Agnes Waters/Town of 1770 en Airlie Beach. Voor de kortere termijn is er ook allerlei leuks...
Morgen vertrek ik vroeg met de bus naar Newcastle. Veel mensen slaan dit soort plaatsjes over want het is kleiner, minder toeristisch en 'saai'... perfect voor mij om de grote stad uit te komen! Ik heb mijn Couch Surfing acount opgepoetst en zo vlak van tevoren meteen een adresje gevonden! Couch Surfing houdt in dat je via een website met profielen kan zien of je bij iemand kan logeren. Dit is gratis, je verblijft bij lokalen en vaak geven ze je ook een rondleiding of kan je mee als ze iets leuks gaan doen. Ik heb nog niet eerder zelf ergens gelogeerd, dus ik ben benieuwd! Als het niks is ga ik gewoon naar een hostel en boek de bus. De mensen waar ik morgen blijf slapen hebben aangeboden dat ik mee kan naar het strand om te leren surfen, want zij hebben wel een extra board voor beginners, jeej!
Na Newtown ga ik naar Port Macquarie, maar misschien dat ik eerst nog 1 of 2 dagen langs het dorpje Forster ga. Daar is opzich niks, maar vanuit daar kan je naar het Myall Lake NP komen en Scott (uit Melbourne) heeft daar familie wonen. Ik heb hem even gesmst en hij zou morgen eens rondbellen of ik daar welkom ben. Dat zou leuk zijn!
Afijn, het reizen is begonnen, de backpack wordt hopelijk nog wel iets kleiner als ik wat kleding weggooi, maar alles past er in ieder geval in. Ik mis Melbourne en de meiden daar wel, maar het is ook wel alsof ik in een heel ander leventje ben gestapt nu. Het voelt goed om de buspas te hebben en een vaag idee van een plan. Tsja, uiteindelijk heb je immers wel een soort plan nodig om er vanaf te kunnen wijken.
Oei! Het is bijna middernacht en ik moet om 6 uur weer op... weltrusten!

Je vermaakt je nog altid wel he daar? Goedzo. Over wwoofing, dat bestaat hier in europa ook hoor, en als je daar aan mee kan doen zou ik het zeker doen. Wat ik ervan heb gehoord, valt t vaak best mee hoe zwaar t is, tuurlijk is er ook zwaar werk te doen op een boerderij, maar er zijn ook een heleboel minder zware klussen te doen. Erwtjes doppen voor de winter voorraad, onkruidwieden, appels plukken, eten maken, etc. En het is lekker buiten...
En couchsurfing is ook geniaal! Zeker gebruiken. (Ik heb ondertussen zoveel gehost dat ik voorlopig niet meer in een hostel hoef...)
Kus
klinkt fantastisch! je hebt al aardig wat plannen gemaakt zo, ik hoop dat dat HelpX een beetje een succes is, want dat klinkt goed:D
veel plezier gewenst!
neef Mathijs